Kommunevalgprogram 2023-2027

Les programmet vårt her!

TRYGG STYRING - GODE TJENESTER

Programmet vårt bygger på Arbeiderpartiets grunntanker: frihet, likhet og solidaritet, og at alle mennesker er unike, og like mye verdt. Hver og en av oss skal ha muligheten til å leve gode liv, i små og store fellesskap. Vi vil ha et samfunn der det er plass til alle, med trygge arbeidsplasser og gode tjenester til våre innbyggere.

Etter mange år med vekst og oppgang, lav rente og god lønnsutvikling, opplever vi nå en verden i endring. Vi har erfart at hendelser utenfor Norges grenser har stor innvirkning på våre liv. Høy rente, økte priser på bl.a. mat, drivstoff og strøm gjør at mange føler utrygghet og er bekymret for framtida.

I slike tider er det viktig med trygg økonomisk styring og klare prioriteringer. Orkland Arbeiderparti er tydelige på at vi prioriterer helse og oppvekst aller høyest. Det er her vi finner de største utfordringene våre, og det er hit de store pengene skal gå.

Gjennom livet - fra vugge til grav - har vi behov for ulike tjenester fra kommunen. Behovene våre vil være forskjellige, men alle skal vi kunne forvente å få tjenester av god kvalitet tilpassa våre behov, uavhengig av lommebok og hvor man bor i kommunen. Vi er opptatt av at Orkland kommune skal være en god arbeidsgiver, slik at vi får rekruttert de beste fagfolkene for å sikre gode kommunale tjenester. Det er viktig å ha et tett samarbeid med tillitsvalgte og regelmessige medarbeider- og brukerundersøkelser.

I Trøndelag er Orkland en viktig brikke i forbindelse med det grønne skiftet. Vi skal ligge i front i omstillingen til ny industri og grønne løsninger. Vi skal være næringslivets førstevalg i grønne investeringer. Det er derfor viktig å være en kommune som spiller på lag med lokalt næringsliv, og som legger til rette for både nye etableringer og eksisterende bedrifter. Dette er med på å sikre trygge og gode arbeidsplasser. Næringslivet vårt har stort behov for kvalifisert arbeidskraft - Orkland Arbeiderparti vil være en pådriver for å sikre tilgangen til videregående utdanning samt desentralisert høyskoleutdanning til kommunen.

Sentralt i dette er arbeidet mot utenforskap. Alt for mange står utenfor arbeidslivet i dag, å få snudd dette er en av de viktigste oppgavene vi har foran oss. Skal vi lykkes må vi samarbeide tett med både næringslivet og frivilligheten. Vi som samfunn har ikke råd til å ikke ha alle med, det er derfor viktig at storsamfunnet bidrar - for de store oppgavene løser vi best sammen!

EN GOD OPPVEKST VARER HELE LIVET

Orkland blir velfortjent kalt “næringskommune nummer 1." Det er viktig - det gir oss muligheter for utvikling og bidrar til bedre kommuneøkonomi. Orkland Arbeiderparti vil også at vår kommune skal være en foretrukket plass å bo og leve i. Derfor vil vi jobbe for inkluderende lokalmiljø hvor barn og ungdom kan utfolde seg trygt i lek, læring og aktivitet.

Orkland AP vil satse videre på det igangsatte utenforskapsprogrammet der målet er at alle skal føle tilhørighet og være inkludert. Unge orklendinger skal møte kompetente ansatte. Brukerstemmen er viktig, og vi vil sikre at ungdom høres gjennom elevråd, ungdomsråd og brukerstemmer i våre tjenester.

Barnehage- og skoletilbudet skal videreutvikles i Orkland, og vi må sørge for god faglært bemanning, høy voksentetthet og et godt læremiljø. Den offentlige fellesskolen er bærebjelken i arbeidet med gode oppvekstmiljø for barn og ungdom.

Orkland Arbeiderparti vil:

• Ha en skolestruktur som sikrer at uansett hvor du bor i Orkland, skal du ha et godt læremiljø, kompetente lærere og en arena for mestring og bygging av relasjoner. Før en eventuell endring av skolestruktur og kretsgrenser, må det gjennomføres grundige utredninger av pedagogiske, samfunnsmessige og økonomiske konsekvenser.

• Prioritere gode skole- og barnehagebygg for alle barn i Orkland. Det må startes opp et arbeid med å planlegge gode permanente løsninger for en barne- og ungdomsskole på Orkanger.

• Videreføre fleksibelt barnehageopptak.

• Utruste alle skoler med tilpassede læremidler.

• Arbeide aktivt for at Orkdal vidaregåande skole og Meldal videregående skole videreutvikles der de ligger i dag, slik at de blir attraktive for både elever, ansatte og lokalt næringsliv.

• Aktiv tverrfaglig innsats mot mobbing i skolen, og fortsette det gode MOT-arbeidet som allerede gjøres.

• Styrke forebyggende tiltak og arbeidet med tidlig innsats for barn og unge i tråd med utenforskapsprogrammet, samt ha fokus på friluftsliv og praktisk læring i grunnskolen.

• Ha trygge skoleveier og videreføre “Trygt hjem for en 50-lapp”.

GOD HELSE FOR ALLE

Arbeiderpartiet vil fortsatt prioritere tidlig innsats for å sikre rett hjelp til rett tid. Målet er at alle skal mestre sine liv ut fra sine forutsetninger enten man er helt, delvis eller ikke arbeidsfør.

Den største utfordringen vi står overfor innen helse og omsorg er det stadig økende gapet mellom antallet på de som ønsker tjenester og antallet fagfolk vi har til å utføre dem. Dette er en oppgave vi i Arbeiderpartiet tar på alvor. Om vi skal greie å yte gode framtidsretta tjenester må vi evne å tenke nytt om å rekruttere gode fagfolk og hvordan vi benytter kompetansen deres. Vi vil få flere over i hel stilling og jobbe for å få desentralisert høyskoleutdanning til kommunen.

Vi må skape en fremtidsrettet tjeneste der kvalitet står først, for å sikre at de sykeste og mest pleietrengende av oss får den hjelpa de har behov for. Vi har hatt store investeringer og oppgraderinger på våre helseinstitusjoner rundt om i kommunen. Neste store investeringsprosjekt er å bygge nytt Orkdal helsetun.

Orkland Arbeiderparti vil:

• Sikre godt og tilgjengelig tilbud innen psykisk helse for alle aldersgrupper.

• Ha et samfunn med plass til alle gjennom økt satsning på det igangsatte utenforskapsprogrammet.

• Tilby gode omsorgsboliger og bofellesskap med heldøgns bemanning i alle deler av kommunen – både for eldre og yngre brukere.

• Sørge for gode hjemmetjenester for trygghet i eget hjem.

• Få på plass moderne og fremtidsrettede løsninger innen velferdsteknologi for å gi økt frihet og mestring.

• Bruke kvalitetsmeldinger og brukermedvirkning som rettesnor for gode tjenester.

• Fremheve eldre som en viktig ressurs i lokalsamfunnet og bidra til flere arenaer hvor eldre kan bidra.

• Legge til rette for livslang læring og forebygge digitalt utenforskap.

• Videreføre vår satsing på en god og verdig demensomsorg og prosessen med at Orkland skal bli et demensvennlig samfunn.

• Bygge nytt Orkdal helsetun og ta nye Meldal helsetun gradvis i bruk.

• Jobbe for gode rekrutteringstiltak og nytenking for å sikre nødvendig fagkompetanse i kommunen.

• Fortsette jobben med heltidskultur i Orkland kommune.

• Legge til rette for at personer som er delvis uføre kan få bruke sin restarbeidsevne i egnede stillinger.

ORKLAND SOM FØRSTEVALG FOR NÆRINGSLIV OG ARBEIDSFOLK

Orkland Arbeiderparti vil føre en næringspolitikk som styrker den norske modellen hvor arbeid til alle, likestilling og et godt samarbeid mellom arbeidstakere og arbeidsgiver er grunnleggende forutsetninger. Vi vil føre en aktiv næringslivspolitikk som bidrar til utvikling av eksisterende næringsliv og offentlige arbeidsplasser.

Elektrifisering av samfunnet er nødvendig om vi skal nå klimamålene. Det innebærer en utfordrende omstilling, men også store nye muligheter for bedrifter og lokalsamfunn. Orkland har et variert næringsliv og sterke tradisjoner for gründervirksomhet og industriutvikling. Orkland har gode forutsetninger for å ha høye ambisjoner og vårt mål er at Orkland skal være et naturlig førstevalg for nye grønne næringer i vår region.

Næringslivet må oppleve forutsigbare rammer og som kommune må vi være attraktive for nye etableringer. Vi vil være en aktiv pådriver både mot fylkeskommunen og nasjonale myndigheter for å sikre gode rammebetingelser for næringslivet i Orkland.

Orkland kommune skal spille en aktiv rolle for rekruttering til yrkesfagene og i kampen for et seriøst arbeidsliv. Derfor mener Orkland Ap at kommunen skal samarbeide aktivt med partene i arbeidslivet og kontrolletatene.

Landbruk, skogbruk, fiske og havbruk utgjør mange arbeidsplasser og stor verdiskapning i lokalsamfunnene i Orkland. I tillegg er lokalmat en næring i vekst som Arbeiderpartiet vil være med å løfte ytterligere fram. Vi vil sikre gode rådgivningstjenester og aktive utviklingsmiljø slik at man oppnår gode og forutsigbare rammevilkår for lokale næringer.

Å havne utenfor arbeidslivet er en stor belastning, først og fremst for den det gjelder, derfor er det svært viktig for oss at flest mulig skal kunne stå i jobb. Arbeiderpartiets jobb nummer èn er arbeid til alle og vil vi i perioden ha en kraftfull satsing gjennom kommunens utenforskapsprogram for å hjelpe dem som står utenfor arbeidslivet tilbake i arbeid. Både inkluderende arbeidsliv og samarbeid med NAV og ulike bruker-organisasjoner vil være viktig i dette arbeidet.

Orkland Arbeiderparti vil:

• Gjøre Orkland til førstevalg for næringsliv som bidrar til det grønne skiftet.

• Bidra til utvikling av eksisterende næringsliv på Grønnøra med Thamsklyngen som sentralt virkemiddel.

• Legge til rette for næringsutvikling i hele kommunen med virkemidler tilpasset lokale forhold.

• Sikre tilgang på attraktive næringsareal og nødvendig infrastruktur i alle deler av Orkland.

• Videreutvikle Orkanger som regionalt handelssentrum.

• Løfte Orkland som reiselivskommune.

• Samarbeide med Thams Innovasjon for lokal kompetanse på veiledertjenester til bedrifter i utvikling, og tilrettelegging for entreprenørskap og gründervirksomhet.

• Styrke næringsfondet.

• Ha et forpliktende samarbeid mellom grunnskole, videregående skole, fagskole og lokalt næringsliv for å sikre fremtidig tilgang til kompetent arbeidskraft.

• Kraftfull satsing på kommunens utenforskapsprogram for å få flere tilbake til arbeidslivet.

• Arbeide aktivt opp mot Stortinget for å sikre videreføring av differensiert arbeidsgiveravgift og transportstøtte.

• Opprettholde eiendomsskatt på vind-, vannkraftverk og kraftlinjer.

• Støtte framtidas fagarbeidere med mål om minst 40 lærlingeplasser innen de kommunale tjenestene og stille krav om lærlinger for større bedrifter som leverer tjenester til kommunen.

• Markedsføre eksisterende næringsarealer i kommunen.

• Prioritere et godt trepartssamarbeid.

• Styrke kommunen som IA-bedrift og legge til rette for et arbeidsliv for alle.

KULTUR, IDRETT OG FRIVILLIGHET - LIMET I VÅRE LOKALSAMFUNN

Frivilligheten og kulturen er limet i våre lokalsamfunn - de utgjør viktige fellesskap som bidrar til inkludering og meningsfulle liv til oss alle. I Arbeiderpartiet er vi opptatt av å samarbeide med frivilligheten og idretten, og av å verne om kulturlivet vi har.

Det skal være meningsfullt og godt å drive med frivillighet i Orkland. Vi i Arbeiderpartiet ser verdien i alt det frivillige arbeidet som legges ned i hele kommunen og ikke minst hvilken betydning dette har med tanke på forebygging av utenforskap. Vi ønsker å bidra til at det skal finnes gode fritidstilbud til folk i alle aldre, rundt om i vår langstrakte kommune. Kostnadene for å delta i aktivitet skal være så lave som mulig. Derfor vil vi verne om våre utstyrssentraler og støtteordninger til alle barn og unge som trenger det!

En aktiv kulturpolitikk der vi utjevner forskjeller er en viktig brikke i vår satsning på arbeid mot utenforskap. Samtidig ønsker vi å videreutvikle oss som en god kulturkommune, der det er mulig å både drive med og benytte seg av både lavterskeltilbud og profesjonell kultur av høy kvalitet. Ikke minst er den rike kulturhistorien i Orkland en viktig del av vår identitet - den skal vi ta vare på!

Orkland Arbeiderparti vil:

Idrett, fritid og frivillighet:

• Sette arbeidet mot utenforskap høyt på dagsorden og samarbeide med idretten og frivilligheten om dette arbeidet.

• Prioritere driftsstøtte til frivillige lag og organisasjoner som driver med aktiviteter for barn, ungdom og eldre.

• Bevare desentraliserte frivilligsentraler i Orkland og bruke dem aktivt som støttespillere i kommunalt arbeid.

• Fronte en frivillighetspolitikk der kommunen og frivilligheten samarbeider, og som gjør det godt å drive med frivillig arbeid i hele kommunen.

• Verne om og videreutvikle Orklands utstyrssentraler.

• Stimulere til oppretting av flere fritidsklubber og møteplasser for ungdom.

• Bidra med ordninger som sikrer lave kostnader for barneidretten og videreføre ubyråkratisk støtte til fritidsaktiviteter for barn og unge.

• Ha gratis hall- og baneleie i kommunale anlegg for barn og ungdom.

• Profilere Orklandbadet og folkehelsesenteret - og samtidig opprettholde bassengene på Løkken, Krokstadøra og i Lensvik som gode tilbud i nærmiljøet.

• Støtte etablering og vedlikehold av turstier og annen viktig infrastruktur, slik at våre friluftsområder forblir tilgjengelige for allmennheten, også gjennom universell utforming.

Kultur:

• Ha store ambisjoner for kulturlivet i Orkland som en mangfoldig kulturkommune, og støtte opp om profesjonell kultur, så vel som tiltak i regi av frivillige.

• Legge til rette for gode kulturelle opplevelser for innbyggere i alle aldre.

• Profilere våre museer, kulturminner, kulturhistoriske anlegg og lokal matkultur som bidrar til å løfte Orkland som reiselivskommune.

• Bevare en desentralisert kulturskole som en arena for mangfoldig kulturutøvelse på de ulike tettstedene.

• Videreutvikle våre bibliotek som lokale møteplasser.

• Jobbe for et godt kinotilbud og opprettholde Bygdekinoen.

• Videreføre støtteordningen til verneverdige hus.

• Når kommuneøkonomien tillater det, ønsker vi å bygge nytt kulturhus i Orkanger sentrum.

ATTRAKTIVE LOKALSAMFUNN - I BY OG I BYGD

Orkland Arbeiderparti utvikler tilpasset politikk for både byen Orkanger og for tettsteder og bygder rundt om i Orkland. De tettbygde områdene på Orkanger, Fannrem og Råbygda opplever stor vekst, som krever særskilte tiltak og tilpassede virkemidler for å opprettholde trivsel og attraktivitet. Utkantene strever derimot med å holde bolyst, folketall og tjenestetilbud oppe. Dette må også møtes med offensive politiske tiltak, slik at tettsteder og grender øker sin attraktivitet, ikke minst for barnefamilier. Det trengs både en bevisst bypolitikk og distriktspolitikk i Orkland. Gode samferdselsløsninger er viktig både for god byutvikling og for opprettholdelse av levende bygder.

Orkanger – vekstbyen i sørlige Trøndelag

Orkanger må utvikles videre som kommunesenter, regionsenter og by. Sammen med tettbygde områder av Fannrem og Råbygda, vokser byen med både arbeidsplasser og innbyggere. Dette gir blant annet utfordringer i trafikkbildet, kapasitetsutfordringer i tjenestetilbudet, samt at den nødvendige fortettingen truer med å skape bomiljø som blir både sjarm- og identitetsløs. Samtidig har Orkanger kvaliteter som få andre småbyer kan vise til og som er viktig å bevare og benytte. Nærhet til handels-, og servicetilbud i bykjernen, kombinert med tilgangen til friluftsområder både i sentrumsområdene og i marka, gjør Orkanger til en av de mest attraktive småbyene i Midt-Norge.

Levende tettsteder og grender

For å skape balansert utvikling og vekst må det arbeides offensivt med boligtilbud, stedsutvikling og næringsutvikling også for tettstedene og grendene utenfor byen. Lokale særpreg og fortrinn må utnyttes i dette arbeidet, som må skje i tett samarbeid med lokale krefter og organisasjoner. De mindre lokalsamfunnenes kvaliteter må synliggjøres og bevisstheten om «det gode liv på bygda» må styrkes, for å bremse sentraliseringen og befolkningsnedgangen i utkantene. Det må etableres felles kunnskap om hvilke kvaliteter og tjenestetilbud som er viktigst i mindre lokalsamfunn, for å opprettholde bolyst og attraktivitet.

Samferdsel og infrastruktur

Gode veier, kollektivtilbud, god trafikksikkerhet og godt utbygd digital infrastruktur er viktig for attraktivitet både i sentrale områder og i distriktet. En framtidig omlegging av E39 må vurderes ut fra hvordan det vil påvirke byutviklingen. Økt biltrafikk på Orkanger må møtes med tiltak der en ser på trafikksystemet i et langsiktig perspektiv. Orkland Arbeiderparti vil arbeide aktivt sammen med fylkeskommunen for å forbedre standarden og trafikksikkerheten på fylkesveiene.

Orkland Arbeiderparti vil:

• Bruke kvaliteter ved Orkanger til å trekke folk og virksomheter til Orkland.

• Videreutvikle sentrumsplanen for Orkanger, med mål om å skape en levende og attraktiv by med særpreg. Planen skal være basert på faglige råd om byutvikling og trafikksikkerhet.

• Legge til rette for gode møteplasser og kulturtilbud i sentrumsområdene, med ferdsel og liv store deler av døgnet. Her vil aktiviteter for barn og ungdom kreve særskilt tilrettelegging.

• Legge til rette for flere sentrumsnære boliger i Orkanger og de andre tettstedene, men samtidig ivareta kvaliteter i eksisterende bomiljø og behovet for parker og «grønne lunger», også i de tettbygde områdene.

• Bevare den særpregede trehusbebyggelsen på Orkanger og i boligområdene Bjørnli Haveby, Nerøra og Småøran.

• Legge til rette for sykkelstier/ sykkelfelt for å redusere biltrafikk

• Ha en målretta politikk for å tillate ny spredt boligbygging med større boligtomter i utkantene.

• Utvikle modeller for samarbeid mellom kommune, næringsliv og frivillighet for å stimulere til forskjønningstiltak i tettstedene, og støtte arrangementer som bidrar til god stedsutvikling.

• Sørge for fornuftig utnyttelse av kommunehusene i Meldal, Lensvik og Krokstadøra.

• Etablere samarbeidsordninger mellom kommunen og velforeninger/grendelag for å finne fram til og sette i verk utvalgte tiltak for by- og stedsutvikling.

• Legge til rette for at flyktningene som kommer til Orkland, blir tatt imot på en god måte og blir godt integrert i hele kommunen vår.

• Fortsatt satse på utbygging av bredbånd i alle deler av kommunen.

• Arbeide for å få bort bomstasjonen ved Våvatnet og at alle deler av kommunen blir i en felles takstsone for kollektivtrafikk.

NATUR OG MILJØ - VERDT Å TA VARE PÅ

Orkland har fjell, fjorder, myrer, landbruksområder, variert skogsterreng og et mangfold av plante- og dyreliv som må bevares. Om vi skal lykkes med å redusere klimautslippene og hindre forsøpling, er det ikke nok å bare forholde seg til det som skjer nasjonalt og globalt. Da kreves det også at hver enkelt kommune tar tak. Orkland kan bidra ved å stille krav til både egen og private aktørers virksomhet og legge til rette for at befolkningen kan ta miljøvennlige valg. Gjennom kommunens egen bygge- og tjenestevirksomhet kan vi gå i front, og sette en standard for nye og miljøvennlige løsninger.

Klimainnsats på lokalplanet:

• Utvikle mange lokaltilpassede tiltak for å redusere utslipp av klimagasser, også fra landbruksnæringa, basert på realistiske, kunnskapsbaserte løsninger.

• Legge til rette for flere ladestasjoner for elbiler.

• Øke bruken av fornybar energi ved kommunale bygg.

• Holde igjen på omdisponering av myrområder og dyrkajord.

Miljø og naturvern

• Arbeide for å ta vare på naturmangfoldet og legge til rette for at flest mulig bruker skogen og naturen til turer, opplevelser og rekreasjon.

• Sørge for varig vern av Råbygdfjæra og Gjølmesørene.

• Ta grep for å tilbakeføre bekker til mer opprinnelig tilstand og styrke sårbare bestander av villaks og sjøørret.

• Kartlegge og bevare viktige og truede naturområder i Orkland.

• Delta aktivt i forvaltningen av Trollheimen landskapsvernområde og bidra til at det fortsatt kan være samisk reindrift i Trollheimen.

• Støtte opp under frivillig arbeid i forvaltninga av Sognlieiendommen.

• Sette klare grenser for nye hytteområder og nedbygging av mer natur i nåværende hytteområder, både gjennom kommuneplanen og i løpende arealsaker.

• Trykke på for at staten sikrer framtidsretta løsninger på forurensningsproblemene etter gruvedrifta på Løkken.

• Ingen utbygging av vindkraft i Orkland.

• Stille strenge miljøkrav i kommunale anbudsutlysinger.

• Bidra til engasjement for bærekraftige og miljøvennlige valg av materialer i offentlige og private bygg.

• Arbeide for god dyrevelferd og dyrehelse hos alle produksjons- og kjæledyr.

Er du enig med Orkland Arbeiderparti om Kommunevalgprogram 2023-2027?

Takk for din tilbakemelding!

Vil du vite hva mer vi kanskje er enig om?

Takk for din interesse!

Du vil nå motta nyhetsbrev fra oss :)

Takk for tilbakemeldingen. Vi kan ikke være enige om alt!

Kanskje er det andre saker du er enig med oss i?

Se andre politiske saker