Differensiert arbeidsgiveravgift må beholdes og videreutvikles

Vedtatt ved Orkdal Aps årsmøte 16.02.2017 og Orkland Aps årsmøte 10.02.2018

landskapsbilde

Den norske arbeidsgiveravgiften er i dag regionalt differensiert, som et distriktspolitisk virkemiddel. De enkelte kommunene er plassert i ulike soner, med tilhørende differensierte satser. Plasseringen har blant annet sammenheng med befolkningstetthet, sysselsetting og økonomisk vekst i hver enkelt kommune. Ordningen har som mål å stimulere arbeidsmarkedet i distriktene, som igjen gir grunnlag for økt bosetting.

Arbeiderpartiet står for en aktiv og målrettet distrikts- og regionpolitikk som skal sikre arbeidsplasser og utvikle distriktenes ressurser, kvaliteter og muligheter. Distriktspolitikken skal trygge eksisterende arbeidsplasser og bidra til nyskaping og utvikling. En aktiv satsing på distriktene reduserer sentraliseringspresset og belastningen på byene. Som en del av Arbeiderpartiets distriktspolitikk, slås det allerede fast at den graderte arbeidsgiveravgiften og investeringstilskuddene til distriktene må beholdes. Kommunereformen skaper imidlertid nå nye utfordringer for oss, som må løses dersom vi også i framtida ønsker å satse på distriktene. Ordningen med differensiert arbeidsgiveravgift er truet, og går en uviss fremtid i møte.

Den neste revideringen av arbeidsgiveravgiftsonene vil skje med virkning fra 1. januar 2021, som følge av at EU reviderer sitt regelverk for regionalstøtte. Frem til da, har kommunal- og moderniseringsdepartementet utarbeidet en overgangsordning som innebærer at satsen på arbeidsgiveravgift i de nye kommunene vil bli videreført innenfor de «gamle» kommunegrensene, frem til neste revisjon av sonene.

I likhet med næringslivet, er Orkland Arbeiderparti bekymret for at muligheten for å differensiere arbeidsgiveravgiften kan påvirkes av kommunereformen og bli begrenset kraftig fra og med 2021. Den differensierte arbeidsgiveravgiften er ett av mange viktige verktøy som både kan - og må - tas i bruk for å opprettholde bosetningen og sørge for vekst i distriktene.

Orkland Arbeiderparti vil:

• Jobbe for at ordningen med differensiert arbeidsgiveravgift videreføres
  • Videreutvikle ordningen slik at det kan tillates en differensiering også innad i kommuner med store interne forskjeller

Er du enig med Orkland Arbeiderparti om Differensiert arbeidsgiveravgift må beholdes og videreutvikles?