Gjeninnføring av rimelighetsvilkåret

Vedtatt på Orkland Arbeiderpartis årsmøte 10.02.2018

En gjeng elever står oppstilt i en trapp. Foto: Øivind Haug

Den 01.10. 2016 vedtok stortinget å fjerne «rimelighetsvilkåret» ved behandling av asylsaker, dette til tross for at samtlige flyktningrettseksperter mener at det er en folkerettslig forpliktelse å vurdere rimelighet i disse tilfellene, og selv om alle andre europeiske land har et slikt krav. Rimelighetsvilkåret ligger der fordi det skal sikre oss mot å sende folk tilbake til en situasjon der de, som følge av returen blir utsatt for nedverdigende og umenneskelig behandling. Det å ikke kunne livnære seg ved arbeid, ikke ha matsikkerhet og å mangle alt nettverk øker risikoen for å havne i en slik situasjon.

Bakgrunnen for å fjerne rimelighetsvilkåret var å kunne senke kravene for når flyktninger kan få avslag på asylsøknaden og i stedet henvises til en annen og tryggere del av hjemlandet. I følge folkeretten må området personene henvises til være trygt og tilgjengelig, og det må være rimelig å sende dem dit.

Alle vestlige land opererer med rimelighetsvilkår, og EUs statsdirektiv inneholder et rimelighetskriterium. Norge var fra før et av de strengeste landene i Europa når det gjelder asylpolitikk.Det er avgjørende at Stortinget gjeninnfører rimelighetsvilkåret ved internfluktvurderingen. Fjerning av rimelighetsvilkåret er i strid med Flyktningkonvensjonen, som Norge er bundet av. Å henvise barn til internflukt når det er urimelig, er dermed i strid med Norges folkerettslige forpliktelser. Det er fjerningen av rimelighetsvilkåret som særlig har bidratt til økningen i bruken av midlertidig opphold. Barn som tidligere fikk beskyttelse, får nå kun opphold til fylte 18 år. Gjeninnføring av rimelighetsvilkåret vil sikre en reell nedgang i antall barn som gis opphold kun til fylte 18 år.Det kan synes som om Arbeiderpartiet vil prøve å rette seg mot velgere fra høyresiden, ved å operere med en strengest mulig asylpolitikk. Valgresultatet i 2017 viste at denne taktikken ikke fungerte. Orkland Arbeiderparti krever at Arbeiderpartiet skal stå for en rettferdig og human asylpolitikk, og vise solidaritet med de svakeste. Vi skal alltid være sikre på at vi er på rett side av folkerettsbrudd. Rimelighetsvilkåret hjelper oss til å holde oss på rett side.

Orkland Arbeiderparti vil:

• Gjeninnføre «rimelighetsvilkåret» i behandlingen av asylsaker.

Er du enig med Orkland Arbeiderparti om Gjeninnføring av rimelighetsvilkåret?