NRK-lisens og bompengeavgift

Vedtatt på Orkland Arbeiderpartis årsmøte 10.02.2018

Skatter og avgifter er selve grunnsteinen i det norske velferdssamfunnet vårt, og utgjør våre viktigste politiske virkemidler. Den norske avgiftspolitikken har gjort Norge til et av verdens beste land å bo i, og har sikret et samfunn der vi alle har et sett med grunnleggende like muligheter.

Samtidig står ikke alle skatter og avgifter seg like godt over tid, og vi må alltid være åpen for å revurdere og tilpasse avgiftene i samsvar med samfunnets endringer. Sluttmålet må være at vi hele tiden etterstreber en så rettferdig fordeling av felleskapets inntekter som mulig.

Orkland Arbeiderparti ønsker at det startes utredelser av alternative betalingsordninger for følgende avgifter:

Bompengeavgiften

Vi er alle avhengige av et godt vei- og transportnett i Norge. Både melka og brødet vi handler i butikken, brevene og varene vi henter i postkassen, læreren som pendler hver dag til jobb for å undervise andres barn, og ambulansen som skal hente oss dersom vi blir syke - alt avhenger av at vi har et godt utbygd vei- og transportnett.

Veinettet må derfor sies å være et felles gode og ikke minst et felles ansvar. Likevel, gjennom bompengeavgiften er det dessverre ikke slik at veinettet finansieres av alle, men er en belastning som legges på skuldrene til et fåtall.

NRK-lisensen

Da NRK-lisensen ble innført, var ikke fjernsynet et allemannsgode. Det ga da mening at kun de som hadde fjernsyn i hjemmet skulle betale lisensen. Nå har digitaliseringen gjort mediehverdagen global og tilgjengelig for alle på en rekke ulike plattformer.

Arbeiderpartiet ønsker å sikre fortsettelsen av et sterkt, nyskapende og reklamefritt NRK. Det kan imidlertid skje gjennom en bedre, mer forutsigbar og ikke minst mer rettferdig finansieringsmodell enn vi har i dag. NRK er vårt felles arvesølv, og vårt felles ansvar.Orkland Arbeiderparti foreslår en gradvis avvikling av bompengeavgiften og NRK-lisensen ved at inntektsskatten økes tilsvarende. Det vil gi en enklere mer effektiv inntjeningsmodell, en mer rettferdig fordeling, og til syvende og sist en mindre sum å betale for hver enkelt av oss.

Orkland Arbeiderparti vil:

• Vurdere en gradvis avvikling av bompengeavgiften og NRK-lisensen ved at inntektsskatten økes tilsvarende. Det vil gi en enklere mer effektiv inntjeningsmodell, en mer rettferdig fordeling, og til syvende og sist en mindre sum å betale for hver enkelt av oss.

Er du enig med Orkland Arbeiderparti om NRK-lisens og bompengeavgift?