Pelsdyrnæringa – krav om forutsigbar næringspolitikk

Vedtatt på Orkland Arbeiderpartis årsmøte 10.02.2018

En eldre bondekar står foran det som ser ut som en hytte, landskapet bak ligger i tåke. Foto: Øivind Haug

Regjeringen går inn for en tidfestet styrt avvikling av pelsdyrnæringa etter hestehandel på bakrommet under regjeringsforhandlingene.

Næringen har vært omstridt og Arbeiderpartiet har også programfestet at næringen skal til livs. Men næringspolitikken må være forutsigbar og når Stortinget for bare ett år siden konkluderte med at pelsdyrnæringen skulle opprettholdes samtidig som det ble innført nye krav til dyrevelferd med tilhørende investeringer for de som utøver næringen, så blir forutsigbarheten totalt fraværende. Spørsmålet blir hvilken næring som er den neste som kan forvente tilsvarende behandling.

Trepartiregjeringen tar sikte på «å fremme en lovproposisjon til Stortinget om «Forbud mot pelsdyrhold med en avviklingsperiode for eksisterende produsenter fram til årsskiftet 2024/2025».

Med bakgrunn i at næringen allerede har fått sin behandling i Stortinget mener Orkland Arbeiderparti at næringspolitikken må være forutsigbar og at pelsdyrnæringen skal videreføres som en viktig distriktsnæring med høy dyrevelferd.

Er du enig med Orkland Arbeiderparti om Pelsdyrnæringa – krav om forutsigbar næringspolitikk?

Takk for din tilbakemelding!

Vil du vite hva mer vi kanskje er enig om?

Takk for din interesse!

Du vil nå motta nyhetsbrev fra oss :)

Takk for tilbakemeldingen. Vi kan ikke være enige om alt!

Kanskje er det andre saker du er enig med oss i?

Se andre politiske saker