Takstsonene for bussreiser må revideres

Vedtatt på Orkland Arbeiderpartis årsmøte 10.02.2018

Buss

Fra 2. januar i år ble det etablert nytt felles prissystem for bussreiser i Trøndelag med nytt sonekart. Orkland Arbeiderparti støtter Trøndelag Fylkeskommune sin intensjon og målsetting med et nytt og enklere takst- og sonesystem. Soneinndelingen er likevel uhensiktsmessig i noen tilfeller, og Orkland Arbeiderparti vil derfor at sonekartet skal revideres.

Orkland kommune etableres 1. januar 2020 etter sammenslåing av dagens Agdenes kommune, Meldal kommune, Orkdal kommune og deler av Snillfjord kommune. Sammenslåingen har sin bakgrunn i at disse områdene allerede fungerer som et felles bo- og arbeidsmarked, med betydelig pendling og hverdagstrafikk mellom kommunene. Nye Orkland kommune skal bygge sterk samhandling mellom kommunesenteret på Orkanger og de omkringliggende tettsteder i nykommunen. For å lykkes med dette er det uholdbart at Orkland skal stykkes opp i 3 ulike soner for busstrafikk, slik det er i dag.

Snillfjord kommune er i dag i samme sone som Hitra, Frøya og Aure. Meldal kommune er i samme sone som Rennebu og Oppdal (som det ikke er bussforbindelse til).

Orkland Arbeiderparti krever at Meldal og deler av Snillfjord kommer inn i samme sone som Orkdal og Agdenes i god tid før sammenslåingen i 2020.

Er du enig med Orkland Arbeiderparti om Takstsonene for bussreiser må revideres?